Hoe kom je van de hik af?

hoe kom je van de hik afHelaas heeft iedereen wel eens last van de hik, maar hoe kom je van de hik af? De meeste methodes zul je al wel kennen, maar wellicht ook enkele niet. We hopen dat je met deze tips zo snel mogelijk van hik afkomt.
Ahnee, heb je weer te snel gegeten? Dan heb je nu waarschijnlijk de hik. Ik zal je snel uitleggen wat het is en hoe je ervan af komt, dood ervan gaan zal je iedergeval niet!

Wat is de hik?
Als je de hikt hebt trekt je middenrif steeds krampachtig samen en beweegt dan naar beneden. Het middenrif is eigenlijk een soort tussenschot tussen borstkas en buikholte met een hoop spieren die ervoor zorgen dat het middenrif naar boven of naar onder gaat.

Als je gewoon normaal ademhaalt gebruik je je middenrif om je longen te vullen met lucht, oftewel inademen. Vervolgens ontspant het weer en adem je uit.

Als je dus de hik hebt gaat dit proces iets sneller en adem in je één keer een heleboel lucht in. Doordat er zoveel lucht in één keer naar binnen gaat en weer naar buiten gaat, hoor je een geluid tijdens het hikken.  Je stembanden bewegen namelijk naar elkaar toe om je luchtpijp af te sluiten tijdens het hikken.

Waar komt het door?
Aan het begin van dit artikel suggereerde ik al even dat je wellicht teveel gegeten zou hebben, omdat dit een van de redenen is die het meest voorkomt. Echter kan het ook nog andere redenen hebben.

  1. Het kan ook een manier zijn om veel lucht snel uit je maag weg te krijgen.
  2. Een andere verklaring is dat door sommige wetenschappers beweren dat de hik een oefening is om de ademhalingsspieren te oefenen en dat hikken bij volwassenen geen nut heeft. Heel leuk dat het geen nut meer heeft, maar nu zit je nog met de vraag “hoe kom je van de hik af?”.

Goed, nu weet je hoe en wat. Maar hoe kom je van de hik af?

  1. Niets. Meestal gaat de hik vanzelf over, maar mocht je haast hebben dan kan je de onderstaande tips ook nog lezen.
  2. Houd zolang mogelijk je adem in.
  3. Adem heel snel in en uit.
  4. Ademen in een papieren zak kan soms ook helpen.
  5. Lucht dat je uitademt bevat namelijk meer koolzuur dan normale zuurstof. Hierdoor komt het middenrif tot rust.
  6. Zuig tien minuten op een lekker ijsje. Bij voorkeur een citroen ijsje.
  7. Leg een flinke lading suiker op je tong en slik de suiker in.
  8. Gorgel met water.
  9. Drink flink wat water door een rietje terwijl je voorover buigt en houd je oren dicht. Bij mijzelf werkt deze het best.

Hiermee kom je er waarschijnlijk wel vanaf, succes! Heb je wellicht zelf ook nog tips?